Starbucks beloont trouwe klanten met pre-sale op Gilt.com

Het meest ‘new media wise’ koffieketen Starbucks doet het weer. Niet zolang geleden werden ze het meest geliefde merk op Facebook. Op dat zelfde Facebook pionieren ze met een s-commerce georiënteerd loyaliteit programmamet wat Foursquare gebruikt om zijn meest trouwe bezoekers te registreren.

Ook hebben ze al weer enkele jaren een customer-powered ideeen blog en runnen ze een promotional tweet account. En nu voegen ze aan al deze social commerce avonturen een loyaliteitsprogramma dat is gekoppeld aan de VS zijn grootste social private sales site Gilt.com.

Het werkt als volgt. Wanneer je een van de miljoen Starbucks loyalty card leden bent wordt je per e mail uitgenodigd voor een pre-sale, van een ultra premium koffie. Deze aanbieding is een dag voordat de Gilt leden daar gebruik van kunnen maken. Ben je verleid tot deze super unieke aanbieding kan je vervolgens opscheppen met je aanschaf via de bekende Facebook like button.

Er zitten meerdere slimme kanten aan dit nieuwe social media experiment van Starbucks. Allereerst weet het via de nieuwe media zijn trouwe klant te belonen met de toegang tot het ervaren van een zeer exclusief koffieproduct en niet iets branche vreemd.

Door een exclusief product binnen een besloten community site aan te bieden, ipv weer een korting voor loyale klanten, eroderen de marges niet. En daarnaast is het veel aannemelijker dat met deze manier van belonen je trouwe klanten eerder  ambassadeurs worden dan wanneer je ze die bekende prijskorting geeft.

Starbucks heeft waarschijnlijk weer als een van de eerste begrepen welke nieuwe trend op het net nu weer kan bijdragen tot een sterker retail merk. En deze keer is het een short-term promotional sale op een members-only flash sale site, de ‘pop up store’ van het internet.

Via Mashable

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: