De 5 mindsets waarin een shopper zich begeeft

Er is een toenemend besef dat de shopper niet iemand uit een doelgroep is maar een persoon met verschillende mindset momenten. Ik kwam recentelijk een paper tegen van het designthinking bureaus IDEO. Hoewel de paper interessante ideeën voor sustainble retail design behandelde, trok een  lijstje over de verschillende soorten ‘modes’, waarin de shopper zich  kan begeven, mijn aandacht.

Volgens IDEO kan een shopper zich in 5 verschillende modes begeven wanneer zij is of gaat winkelen. En moet men met het design en service aanbod op deze “modesen” inspelen.

In tegenstelling tot de 4 shopper mindsets van The Nielsen Company gebeuren deze stadia niet alleen in de winkel en  hebben ze het ook niet enkel over kopen. Maar gaat het  meer over hoe de shopper zijn informatie tot zich neemt. Ook ziet men de shopper in een breder perspectief en plaatst haar buiten de winkel.

Dit verschil maakt de IDEO punten voor mij interessanter dan die van The Nielsen Company. Zij bieden namelijk mogelijkheden de shopper te bereiken ver buiten de Point of Sales. Ze gaan over de hele customer journey  en strekken zich uit tot het winkelmerk.

Mission Mode: These shoppers are looking for something specific, and basically want to ‘get in, and get out.’ Anything that distracts from their mission is ignored. Time is valued above all else. Offering new information is met with impatience and shut down.

Restock Mode: For these shoppers, the level of emotional involvement is incredibly low. Shopping is about replenishing the basics: it’s a commodity experience. Shoppers are on autopilot and resort to habits rather than new ways of engaging.

Background Mode: These shoppers use shopping to accomplish something more important. Shopping with friends is ‘background’ to conversation – the more valuable outcome. Purchases are incidental, yet these shoppers are open to new ideas. On-site coffee and food offerings enable this mode to flourish.

Celebration Mode: Shopping is an event for these shoppers, who are out to treat themselves and feel they deserve it. For them, shopping is an opportunity for enrichment and exploration. This mode brings an openness to new ideas, and even new stores. Temporary store events and limited quantity items attract this mode.

Beyond-the-Store Mode: Shopping is the physical activity, but the mind is elsewhere. The imagination is already making the leap to the occasion of use. Shopping for a specific event like a vacation or a formal party are examples. An immersive experience like the fitting room makes space for this mode.

Voor de paper van IDEO klik hier

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: