Retail in Japan

Vier weken Japan wat een ervaring was dat kan ik jullie vertellen. Maar vooral de twee weken Tokio waren een hele belevenis. Voor retail liefhebbers of kenners een echte aanrader waar je zeker een keer, maar liever vaker naar toe moet gaan. In het land met ontelbare subculturen is er voor elke meer dan genoeg keus.Vooral in de megapool Tokio is het een bonte verzameling van alles wat er in retail kan bestaan. Hele winkelwijken voor de rijken en complete warenhuizen voor de puberende meisjes. Geen andere stad die ik ooit heb bezocht kan aan zijn variatie en vooral uiterste tippen. Dit was voor mij NY retail on steriods. Al was dat alleen al door de 12 verdiepingen tellende Abercrombie en Fitch.

Het gevoel van tegenstellingen is direct duidelijk wanneer je na de dure winkels in Ginza, geconfronteerd wordt met de eerste Japanse discount retailer. Niets super mooie presentaties en die uber gedesignde winkels welke je kent uit bladen als de FRAME. Maar schreeuwende roze met gele instore communicatie, zoveel heb ik nergens anders gezien. Prediken wij bij elke retailer in Nederland discounter of niet, meer helderheid en transparantie. In bepaalde Japanse retail lijkt dat verre van de  norm. Veel tekst is de regel, die als je het niet kan lezen, nog overweldigender is. En niet alleen tekst maar herrie ook en geur is de Japanse retailer niet onbekend.

In deze stad hebben de grote modehuizen niet een maar meerdere filialen van indrukwekkend formaat. En de meest respectabele bezitten ook minimaal, een geheel door een ster architect, ontworpen gebouw in Ginza of Aoyama. Daarnaast heb je als totale tegenstelling de bizarre en bijzondere boetiekjes in Naka Mugero. Die veelal anoniem verscholen zijn in omgebouwde appartementen zodat ze voor een onbekende vaak moeilijk te vinden zijn. Hier hebben de jonge talenten en bohémiens hun winkeltje en is het custom-made en hyper hip wat de klok slaat.

Japan is duidelijk een land van gemak het is er zo gewoon dat er vaak niet veel meer voor betaalt hoeft te worden. Bij de Uniqlo (de bekende Japanse cheap chic fashion retailer) wordt je 20 euro kostende broek zonder moeite voor 2 euro 50 binnen 15min vermaakt, laat je je net aangeschafte kleding bij bijna elke winkel voor 5 euro thuis bezorgen en is een halve liter cola dag en nacht in automaat of 24 uurs winkel gewoon de zelfde lage prijs.  In supermarkten staan alle bieren gekoeld en de witten wijnen en champagne altijd koud, kost de verse sushi niets en is alles (zonder extra kosten) in mini portie verpakking te krijgen. Gemak gaat zover dat je er zelfs een beker vol ijsklontjes uit het vriesvak kan kopen mocht je je gekoelde cola nog niet koud genoeg vinden.

Het land waar ze technologisch al tijden ons ver voor zijn, is retail en e-tail duidelijk al veel meer met elkaar versmolten. QR codes zijn overal te vinden en je ziet dan ook geregeld mensen uit een magazine of van een billbord foto’s van deze code maken. Mobile commercie is daar beduidend meer volwassenen. Een kwart van de internetverkoop gaat daar via mobiele telefoon. Vooral vrouwen kopen veel mode hier via hun mobieltje.Vaak nadat ze hun kleding in de winkel hebben gepast.

De Japaners staan er bekend om veel geld uit te geven aan kwaliteit maar de de laatste tijd is vooral de jeugd steeds meer value gedreven. Dit bewijst de opkomst van de  ZARA ,H&M en het succes van de Japanse keten Uniqlo. Maar ondanks die toename van smart value blijven ze ook het land van extreme luxe. Zo vind je er fruit boetiekjes waar je voor 4 euro 1 aardbei in een mooi doosje kan kopen. In een land waar status bijna het allerbelangrijkste is zijn er blijkbaar nog  genoeg mensen die dit er voor willen betalen.

Maar misschien wel het allerbelangrijkste is hier nog steeds kwaliteit. Veel winkeltjes waar je producten kan vinden die nog op ambachtelijke wijze worden vervaardigd. Van hippe trendy jeans tot traditionele sandalen die onder licentie van Puma worden geproduceerd. Maar ook het eten hoort goed te zijn  Zo heb ik (en dat moet je maar weten) in een klein steegje in een aftands tentje de beste yakatori ooit gegeten. Het plaatsje waar de Nederlandse brandweer en warenwet waarschijnlijk nooit toestemming voor had gegeven zat vol hoogwaardigheid bekleders. De 20 stokjes yakatori kostte ons 100 euro.

Maar waar ik ze nog het meest voor bewonderde is hun service. Want al is deze waarde in de retail de laatste tijd niet meer de belangrijkste, voor mij betekend hij net als bij de Japaners nog heel veel. In dit land geen slecht opgevoede pubers die je afbekken in een supermarkt of de verwaande verkoopster op de PC. Nee, zelfs de aankoop van een Swatch horloge deed je denken dat je bij LV net voor 3000euro spullen had gekocht. Na de kleine aankoop zorgvuldig te hebben verpakt in meerdere zakjes (Japanners houden van verpakken) liep de het voltallige winkelpersoneel naar de uitgang om ons uit te buigen. Een heerlijk gevoel wat  onze aankoop net iets bijzonderde maakte. En is dit niet die ervaring waar je opzoek naar bent als je je zuur verdiende geld aan iets uitgeeft. En is dit ook niet het gevoel wat een klant hoort over te houden zodat deze nog eens terugkomt. In dat opzicht hebben volgens mij de Nederlanders nog wel wat te leren ook al gaan wij liever voor de prijs.

Hier boven een slide share van wat foto’s uit Japan en vooral Tokio

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: