De Leek vindt ‘gezellige’ supermarkt wat verwarrend.

Wat werkt voor de ene consument werkt, werkt niet voor de ander. Simpel toch? Hoe doe je dat dan als je mikt op een hele brede groep. Het merendeel gaat dan gewapend met het meest recente trend en consumentenonderzoek hun winkel inrichten. En met trots presenteren ze de nieuwe  supermarkt voor de prijs bewuste en/of gemaksshopper.

Maar recent onderzoek van de Universiteit uit Pitsburgh laat maar weer eens zien dat consumenten toch wat complexer zijn. Want tussen diezelfde prijsbewuste en gemakszoekende shoppers zitten leken en kenners. En die lijken toch behoorlijk te verschillen in hun behoefte hoe producten in winkels moeten worden gepresenteerd.

Zo blijken goed geïnformeerde consumenten graag te winkelen in meer chaotische marktachtige omgeving en behoeft de leek orde en helderheid. Wat volgens de onderzoekers voor food-retailers zou kunnen betekenen dat de “foodie” sneller wordt getriggerd wanneer de producten op seizoen of land van herkomst worden gepresenteerd. Leken daarentegen zijn beter te bereiken door al  je producten op de traditionele wijze van  categorie te groeperen. Zoals het fruit bij het fruit en alle koffie bij koffie.

Tevens ontdekte de onderzoekers ook iets wat menig communicatie manager even in overweging moet nemen. De expert negeerde alle nieuwe of ‘belangrijke’ product informatie volledig, de leek nam dit alles graag tot zich.

Hoe werkt dat dan voor de supermarkt die een grote groep moet aan spreken. Kunnen zij wel deze beide ‘soorten’ bedienen? Wellicht moeten er nieuwe “gourmet” eilanden komen? Misschien moeten sommige supermarkten naast de convenient formats voor de kenners kleine specialiteiten winkels beginnen? Of zou de nieuwe mobiele technologie nog wat kunnen toevoegen aan dit nieuwe inzicht en de leek meer informatie geven omdat die dat heeft aangegeven. Ik ben benieuwd wat andere hier van denken?

Klik voor het artikel over dit onderwerp hier

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: