Back to the future of retail

In de laatste week denk je aan de toekomst en vooral wat er aan vooraf is gegaan. Zo heeft het pop-up shop verschijnsel dit jaar zich ontwikkeld tot een mainstream fenomeen. En blijkt de kredietcrisis de katalysator om mensen on-line hun spullen te doen kopen. Deze twee trends lijken 15 jaar geleden nog niet te hebben bestaan maar als je dieper graaft kom je visionaire ideeën van nog langer geleden tegen die er toch wel heel dichtbij zaten.

Zo is er het “fingertip shopping” een toekomstvisie uit het Verenigde Staten van de jaren 60 om thuis voor een scherm te winkelen en je rekeningen te betalen. Hoe visionair de technologie ook is de traditionele rol in het huishouden zullen volgens de makers van de film in de toekomst ongewijzigd blijven. En hiermee wordt ook weer duidelijk dat technologie beter is te voorspellen dan sociologie die in de retail een zeer grote rol in de toekomstontwikkeling spelen.

Een ander verschijnsel dat vele jaren eerder lijkt te zijn bedacht is pop up retailing. In het februari nummer van de futurist uit 1981 beschrijft men de toekomst van het winkelencentrum. De “Mobile mall” is een soort tijdelijk winkelcentrum wat teruggrijpt op het eeuwen oude concept van de reizende handelaar.

Een uitleg in het artikel staat hieronder:

“It will be the age-old concept of the traveling merchant; but instead of camels or sailing vessels, the retailer of the future will transport his material via superhighway and erect his store on site,” says the originator of the retailing on wheels concept, Elinor Selame of Selame Design in.

“The advantage of mobile malls lies in their simplicity, economy, and mobility. Retailing on wheels, Selame argues, may be a popular marketing response in an era of shrinking energy supplies and hard-bargaining consumers.”

Aardig om te zien dat de bedenkers van de mobile mall het nog steeds zeer actuele probleem van de koopjes jagende consument en het energie probleem in hun vinding zien opgelost worden. En dan zie je maar weer hoe moeilijk de toekomst ook is te voorspellen je soms gewoon even moet terugkijken.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: