Retail trends voor 2010

Het is bijna het eind van het jaar en dan komen de voorspelingen en trends voor het komende jaar weer uit. Van de vele die ik al voorbij heb zien komen trok er een mijn aandacht. Op de website van Designweek zetten Steve James-Royle en Judge Gill van The Yard Creative enkele punten uiteen, waarvan zij denken dat die volgend jaar een grote rol gaan spelen in retail(design). Alle punten zijn op deze blog al wel eens besproken maar het is nooit verkeerd om ze na een jaartje eens op een rijtje te zetten.

  • Winkels moeten “Brand homes” worden en niet walk-in advertenties.
  • Experiental design wordt een noodzaak
  • We gaan een explosieve groei zien in dual-brand winkels
  • Retailers zullen zich nog meer gaan richten op het ontwikkelen van een constante relatie met de consument.
  • Een sterke toename van digitale elementen in de winkelervaring

Vooral het eerste punt houd mij al geruime tijd bezig. Want net als vele ben ik van mening dat een merk niet een logo is maar een gevoel. Alles van je merk hoort dit uit te ademen. Dat geldt ook voor je interieur. Deze moet, net als de rest, proberen het gevoel wat het merk wil overdragen, op te roepen.

En dat  lukt niet door allen veel huisstijlkleuren of het logos in je interieur te tonen. Maar   door je bezoeker en/of personeel in een omgeving te zetten waar ze je merkwaarden ervaren. Dit geldt naar mijn mening  voor elke ruimte waar je wilt communiceren wie je bent, van je flagshipstore tot het hoofdkantoor.

Voor het volledige artikel klik hier

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: