Starbucks introduceert super lokaal store design

2015078_DW_StarBnew2

Mc Donalds doet het gedeeltelijk, Nike doet het geregeld en nu sluit Starbucks zich aan bij de grote retailers die een locatie specifiek winkeldesign concept gaat gebruiken. Starbucks is al weer een tijdje op zoek  naar zijn nieuwe ik. Het heeft door de snelle groei volgens vele namelijk zijn ziel verloren.

Niet zolang geleden berichte ik al over een van hun nieuwe initiatieven om weer dichter bij zijn roots te komen. Zo opende ze laatst een un-branded concept in hun geboortestad Seatle. En nu lanceert Starbucks in Groot-Brittannië een boutique concept dat weer wat meer authenticiteit moet teruggeven aan het merk.

Het nieuwe concept, wat ontworpen is door Starbucks interne ontwerpafdeling, gebruikt enkele ideeën uit de un-branded winkel. Zo wordt er  hergebruikt hout, die deze keer uit een oude brouwerij komt, toegepast. Maar ze introduceren ook nieuwe elementen zoals een bar waarmee men probeert de  klanten aan te sporen om een praatje met elkaar te maken. Hiermee lijken ze weer  proberen in te haken op het third place idee.

Ook wordt het oude logo op de gevel geplaatst waarmee ze duidelijk lijken te maken terug willen naar de oorsprong. Dit logo, wat ze een tijdje geleden weer van stal haalde, is gebaseerd is op een 16de eeuwse houtsnede uit Noorwegen en prijkte ooit op de eerste winkel die toen nog Starbucks Coffee, Tea, and Spice hete.

Deze ontwikkeling, die een combinatie is van de trends authenticiteit en lokaal, is bedoeld om te concurreren met de kleine zelfstandige ondernemer die weer op steeds meer sympathie van de consument kan rekenen. Of de grote jongens dezelfde ziel in hun winkels kunnen stoppen als die lokale winkels is de vraag. Ik denk dat het kan maar dan is natuurlijk voor een franchise veel makelijker dan een organisatie als Starbucks.

Misschien moeten ze veel meer naar een businessmodel van de grote bierbrouwers. Bij dit model is de vrijheid van de ondernemer die onder contract staat heel groot. Het zorgt er voor dat het lokale karakter sterk aanwezig is . Maar aan die vrijheid  hangt wel een prijs en dat is dat je moet schenken wat wij brouwen.

Een filmpje met uitleg van Starbucks zelf klik hier

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: