Een warenhuis voor pop up winkels

octavia

Een plaats waar retail, horeca en cultuur voor kortere of langere tijd kunnen ondernemen. Enkele jaren geleden werkte ik kortstondig aan een dergelijke pop up ‘warenhuis’ waar voornamelijk locale ondernemers een poosje konden ondernemen. Mijn project Surprise enterprise diende als blauwprint voor dit initiatief van een grote gemeente in Nederland.

Nu blijkt aan de andere kant van de oceaan bij een stadsbestuur eenzelfde idee te zijn geboren. De leiding van de stad San Francisco zocht een bestemming voor een braakliggend terrein waar de bouw door de recessie enkele jaren is stilgelegd. Voor dit plan gaven zij het architectenbureau Envelopead de opdracht een non-permanente oplossing te zoeken.

Deze oplossing vonden zij in een complex van doek, steigerpijpen en containers waar retail, horeca en kunst elkaar kunnen ontmoeten. De containers die om een binnenplaats staan kunnen naargelang gebruik solitair of geschakeld worden ingezet. In de overdekte binnenplaats is plek om te eten afgewisseld met een evenement of filmvertoning. Verder is er een glazen ruimte waar locale galeriehouders exposities kunnen houden.

Of dit bijzondere project doorgaat is nog niet helemaal duidelijk maar de milieuactivisten onder ons hoeven zich geen zorgen te maken over afval want de gehele constructie is namelijk duurzaam en na gebruik volledig  herbruikbaar. Ik hoop in ieder geval dat we het snel verwezenlijkt zullen zien worden en er meer van dergelijke initiatieven volgen.

Via Labelscar

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: