Mac Donalds houdt design wedstrijd onder lokale designers

mcdonalds_h1_07

Voor mij is de Mac Donalds een van de beste voorbeelden van een retail merk dat zijn globale identiteit weet te combineren met een lokaal gezicht. Het merk is dan ook een van de weinige die in tegenstelling tot enkele andere grote merken als IKEA en Wall Mart overal succesvol is. Dit komt door verschillende factoren maar de grootste is wel het begrip en aanpassingsvermogen aan de lokale cultuur.

Dat begrip van die verschillende culturen uit zich in het assortiment als in de winkels zelf. Zo zal er op de menukaart in elk land de Big Mac staan maar voeren ze verder een hele reeks lokale “specialiteiten’. Niet alleen houden ze  rekening met de smaak van een streek maar ook de religieuze identiteit van een bepaald gebied word serieus genoemen. Zelfs de namen van hun iconen waar vaak de naam Mac in zijn verwerkt zijn niet heilig en worden in China bijvoorbeeld vervangen door poëtisch klinkende namen als “Fiery Phoenix”.

De winkels van ’s werelds grootste fastfoodketen zien er over de hele wereld niet allen overal anders uit er worden ook diverse formats gevoerd. Zo hebben ze het Mc Cafe concept en zie je in verschillende landen op straat kleine Mac Donalds  kioskjes staan. In Japan is er  zelfs een Pop up winkel geweest die volgens de laatste trend van stealth branding was uitgevoerd. En ze blijven constant experimenteren.

Aan het uiterlijk van de winkel besteed Mac Donalds de laatste tijd steeds meer aandacht. Zo introduceerde ze enkele jaren geleden in europa een make-over operatie met de naam forever young. Het merk wilde met de ‘de-plasticizing’ van het interieur meer aansluiten op hun nieuwe Trading-up strategie. Deze up-scale verbouwing van alle Macs in Europa heeft geresulteerd in de hoogste omzet van alle werelddelen dat terwijl de VS veel meer filialen heeft.

En dat succes proberen ze nu ook in de VS  te evenaren met het introduceren van drie interieur concepten die luisteren naar de namen Fresh and vibrant, Simply modern en Young and cheerfull. Alle drie de richtingen hebben die betaalbare luxe uitstraling. Elke richting focust zich net iets meer op een specifieke doelgroep en urbane omgeving. Zo is Simply modern een stedelijk concept en Fresh and vibrant meer een familieconcept voor de vele Amerikaanse buitenwijken.

De invloed en vrijheid van het regionaal management is dus groot bij Mac Donalds. En dat blijkt ook weer uit een initiatief van de Australiërs, die trouwens het Mc café ook hebben bedacht.  In Australië is het de gewoonte dat regionale designbureaus de restaurants ontwerpen om zo het lokale karakter op te spelen. Om dit nog eens te benadrukken hebben ze recentelijk samen met Design Institute of Australia (DIA) een design competitie voor  young designers uitgeschreven.

De Big Picture Design Challenge, zoals de wedstrijd heet, vraagt jong talent grafiek en/of fotografie te ontwerpen voor een oppervlak of gebied in een van hun restaurants. De winnaars zullen beloond worden met 4000 dollars en zien hun ontwerp gerealiseerd worden in een van die restaurants.  Mac Donalds I’m lovin them.

Tags: , , , , , , , , ,

2 Responses to “Mac Donalds houdt design wedstrijd onder lokale designers”

  1. Lanie Möllof Says:

    Danke, jetzt endlich habe ich den Sachverhalt in der Tiefe begriffen😉

  2. Arnold71 Says:

    The idea is so utopian, so heavenly, that I can hardly believe that there are people in the world who actually live that way. ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: