Ziba design probeert eerste Chinese global brand te creëren

large_forrichardsstory

Het westen, met al zijn ontwerpbureaus, richt zich voornamelijk op de opkomende economieën zoals India en China. Maar wat vele vergeten is dat bedrijven uit deze opkomende economie zich al enkele jaren ook heel graag op ons willen gaan richten. En daar liggen voor brand en designbureaus al langere tijd grote kansen. Het ontwerpbureaus Ziba  lijkt als eerste dit te gaan proberen. Zij hopen  een groot Chinees merk international op de kaart tegaan  zetten.

In het geheim blijkt Ziba al 2 jaar lang aan een herpositionering van het sportmerk Li Ning te werken. Alle onderdelen van het merk zijn onder de loep genomen. Van product line, winkelinterieur , visual identity tot het veel besproken logo. De make over is in eerste instantie voor de interne markt bedoeld maar uiteindelijk is de ambitie deze over de hele wereld uit te rollen en daar zal Ziba ze bij helpen

Het ontwerpbureau Ziba is geen onbekende in de sportsware wereld. Het in Portland Oregon gevestigde bedrijf ontwierp in het verleden voor Nike, die zijn hoofdkantoor ook in Portland heeft staan. Dat ligt bij Nike natuurlijk gevoelig maar het eerste spelde prikje van de Chinezen naar de Amerikaanse gigant kwam al wat eerder. In 2007 vestigde Li Ning namelijk een designafdelingen in de stad Portland. Het mag je nu niet meer verbazen dat deze om de hoek van Ziba is.

Alle onderdelen van dit project zijn interessant maar mijn meeste aandacht gaat toch uit naar het winkelontwerp. Al was het allen maar  omdat  het teleurstellende avontuur uit Maastricht nog niet zolang geleden is. Maar ze lijken snel van deze fout geleerd te hebben en de nieuwe winkel beloofd heel wat meer te zijn dan die vlakke ervaring uit het zuiden van Nederland.

Opvallende elementen zijn de ronde TL lampen die, net als het krijtbord waar de werknemers hun favoriete producten kunnen opschrijven, verwijzen naar de turn achtergrond van de oprichter. Het algemene winkelbeeld ziet er zeer eigentijds uit. Hoewel ik de beoogde “Balinghou” (de jongeren uit China die na de economische hervormingen zijn geboren) doelgroep niet ken zie ik wel voor me dat het daar gaat slagen.

De grootste uitdaging zit hem in de ambities van de Chinezen om deze winkels ook hier te laten slagen. De winkel ziet er goed uit alleen kan ik nog niet het zeer slimme, diverse en uitgebreide retail marketingbeleid ontdekken wat giganten als Nike en Adidas tentoonstellen. Maar wie weet wordt dit Chinese merk opgepakt door een kleine groep en zou het zo een cultstatus kunnen bereiken om uiteindelijk door de  massa te worden opgepakt. Of zou het de Aziatische autofabriekanten succesformule van prijs/kwaliteit volgen?

Wat ze ook hanteren, ik hoop dat ze gaan slagen. Want een beetje variatie in nationaliteit op het lijstje met grote merken lijkt mij niet ongezond. De opkomst van merken uit die opkomende economieën opent hier in het westen trouwens een hele nieuwe markt voor de ontwerpbureaus. Bureaus die nu allemaal hopen voet aan die Aziatische grond te krijgen. Want wie kent er nou zijn speelveld beter dan de thuispartij?

Onderwerp over ZIBA en Li Ning via Fast Company

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: