Werknemers van Puma worden brand ambassadors

puma-cfoto via http://www.mediapost.com

Volgens Neumeier is je merk het gevoel wat de consument  van je product dienst of bedrijf heeft. Maar zijn het niet de mensen die er werken die dat gevoel van je merk overdragen aan die consument.  De laatste jaren zijn steeds meer bedrijven gaan beseffen dat de ware ‘brand ambassadors’ van het bedrijf de eigen werknemers zijn.

Dat vindt Puma duidelijk ook, wat blijkt uit hun meest recente retail marketing campagne. Zij hebben namelijk  14 werknemers geselecteerd die foto’s en gedachten delen met de rest van de wereld. Ook zullen ze hoofdpersoon zijn op in-store evenementen en andere festiviteiten waar Puma aanwezig is.

Deze actie zou natuurlijk te beperkt zijn wanneer je van al die persoonlijke dingen alleen in de real world op de hoogte kan blijven. Daarom is er voor alle ander die niet naar de desbetreffende winkel  of evenement kunnen gaan een Facebook pagina geopend waar je de 14 werknemers kan volgen. 

Je moet natuurlijk wel zeer loyale werknemers hebben om op deze manier je merk over te durven brengen om zo customer engagement te realiseren. Maar aan loyale medewerkers geen tekort als jij kijkt naar de enorme aantallen video’s die de Puma werknemers hebben ge-upload op het Puma YouTube kanaal.

Het aan het woord laten van je eigen mensen om je merk te communiceren vind ik een fascinerende gedachte. De manier sluit namelijk perfect aan bij de authenticiteit trend die vraagt naar merken welke zichzelf zijn. Je consumenten laten identificeren met hun peer  ipv zich spiegelen aan een beroemdheid vind ik een mooi initiatief . Maar die peer ook nog uit je eigenbedrijf laten komen lijkt zo’n goed idee (al is het alleen maar omdat die niet zo duur zijn als een stervoeballer) dat er vast nog meer merken zullen volgen.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: