Chinezen zijn gek op IKEA maar kopen er niet

ikea-china_48853918
foto via LA times

IKEA maakt bekend nog nooit zoveel te hebben verkocht. Ondanks de vertragende groei wisten zij een omzet was 21.5 miljard euro’s te realiseren. Alleen lijkt deze stijging niet uit China te komen. Daar vestigde de Zweedse meubelgigant samen met vele andere grote retailers zich zo’n 10 jaar geleden. Maar waar de  meeste van deze  grote jongens sinds kort eindelijk winst weten te maken blijft de IKEA daar nog steeds tegenvallen.

Het lukt de producent van betaalbaar design meubilair in China maar niet zijn  bekendheid en  populariteit om te zetten in klinkende munt. Als je de bezoekers aantallen bekijkt zou je dat niet verwachten. Maar wanneer men in de winkel loopt zie je mensen een tukje op een bank doen, foto’s van elkaar nemen of voor de zoveelste keer in de rij staan voor een gratis re-fill.

De Yi Jia zoals de Chinezen de keten noemen blijkt de hangplek te zijn voor een alsmaar welvarend wordende groep mensen. Dit laatste is de reden dat de ‘retailtoeristen’ niet geweigerd worden. Want de eigenaren van de Chinese filialen hopen dat ze vertrouwd raken met het merk en ooit geld genoeg hebben om dan ook iets te kopen.

Toch lijkt op dit moment de IKEA nog voor veel chinezen meer een bestemming voor een dagje uit. Een pretpark waar men de westerse welvaart kan ervaren. Alleen ,de voor hen wel erg dure producten, daar kopen is blijkbaar geen optie. Liever kijken ze wat je moet hebben om succes uit te stralen om hierna ergens anders een imitatie aan te schaffen. 

De Chinezen houden net als wij wel van de IKEA experience maar niet van de voor hun ogen hoge prijzen voor producten uit eigen land. IKEA heeft die prijzen in 2002 al drastisch verlaagd en desondanks weten ze nog steeds niet dat smart value merk te zijn wat ze in al hun andere (relatief rijke) vestigingslanden is.

Zou dit dan ook de werkelijk reden zijn dat ze de plannen om zich in India te vestigen hebben afgeblazen? Dat laatste is nu nog niet duidelijk wat wel helder is dat we blijkbaar niet zomaar mogen aannemen dat een succesformule in een deel van de wereld ook succesvol kan zijn in de ander zonder er iets aan te veranderen.

Voor meer over dit fenomeen lees dan het artikel uit de LA times klik hier

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: