Retail 3.0

Afbeelding 1foto via Hawkins Strategic

Wellicht heb je er wel eens van gehoord. Want hoewel je het nog niet heel veel tegenkomt wordt het steeds geregelder gebruikt. Maar wat is retail 3.0 nou eigenlijk? Retail 3.0 is de stroming die 2.0 nul opvolgt en het einde is van een periode waar de macht bij een steeds kleiner wordende groep grote retailers ligt. Zij hadden de heerschappij van FMCG fabrikanten gebroken en waren aan zet.

Maar nu breekt er dan weer een nieuwe periode aan. Een tijdperk waar de consument  de macht heeft. De alsmaar minder effectieve mass marketing is voorbij en personal marketing heeft de toekomst. Dit alles is mogelijk door nieuwe technologie, die processen efficiënter maakt en informatie specifieker kan aanbieden zonder extra kosten.

Om te weten of jij al een 3.0 retailer bent heeft Hawkins Strategic een check list gemaakt.

  • Wanneer je met de helft van je consumenten in je winkel elke week digitaal communiceert (via email, web, mobile, kiosk, etc).
  • Als twee derde van je wekelijkse sales is toe te schrijven aan je personalized marketing programma
  • Wanneer een derde van je uitverkoop omzet gaat naar  de mensen die hierover personalized promotie hebben ontvangen.
  • Als je een actieve samenwerking met shopper en leverancier onderhoudt.
  • Wanneer je direct inzicht hebt in de voorraad zodat de winkelier kan zien wat de effectiviteit van de promotie is  en om kosten te reduceren door just in time delivery.

Maar de machtsverschuiving  gaat niet zo zeer  alleen over techniek, dan wel over de machtsverschuiving naar de consument. Een consument die door de opkomst van het internet customization en personalization ook in de brick and mortar winkel verwacht en die door dat zelfde internet de hele wereld tot zijn peer groep heeft weten te maken. Voor retailers liggen daarin erg grote mogelijkheden nu hij elke individuele consument afzonderlijk  kan bereiken. Maar de keerzijde van de medaille is natuurlijk dat diezelfde consument op elk moment de hele wereld kan raadplegen. De winnaar zullen dus degenen zijn die hiermee het beste kunnen omgaan.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: