De kracht van een Metafoor voor je winkel

3827263943_caa48fca9f_bfoto via Fast company

Fast company heeft sinds kort een blog geschreven door Steve MC Callion executive creative director van het bekende bureau Ziba Design. Deze blog is zeker een aanrader voor mensen met interesse in retail design. Was het alleen maar omdat het bureau Ziba Design  enkele interessante retail concepten zoals de Umpqua bank hebben vormgegeven.

Zijn stukje van 18 augustus is absoluut de moeite waard. Hierin bespreekt hij de kracht van Metaforen voor het ontwikkelen van  een winkelconcept. Hij zegt kort samengevat dat succesvolle retailconcepten niet zijn gebaseerd op het zoeken naar een uniek product of service, het herinrichten of opnieuw vormgeven van de winkel maar dat er is gezocht naar een krachtig idee wat als metafoor diende. Zo zijn de Apple winkels leercentra, is Whole Foods een bazaar en outdoor retailer REI een expohal waar je alles kan zien en uitproberen.  In deze metafoor staat vaak de customer experience centraal en niet product of business innovatie. (Dat belooft wat voor formules als de Wall Mart en IKEA).

En wanneer de retailer niet geloofd in deze kracht van de metafoor moeten ze gewoon de cijfers erbijhalen. In 2006, Apple’s gemiddelde omzet per m2 is $378,- in vergelijking met Best Buy’s $86,-.  En een Whole Foods of REI winkel levert gemiddeld 2x zoveel op dan een soortgelijke winkel uit zijn categorie. En dit alles omdat zij de kracht van de metafoor begrijpen. Dus retailers wanneer je weer een succesvolle formule wilt zijn overweeg een metafoor ipv ook een genius bar.

Voor het volledige artikel klik hier

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: