Brands slaan terug en passeren supermarkten

SNF2402heinz-682_537561a

Het bekendste ketchup merk Heinz probeert te antwoorden op de teruglopende inkomsten door de toenemende macht van de supermarkten en gaat zijn bbq saus ook in tuincentra verkopen. De steeds scherpere prijzen die de supermarktketen vragen drukken de marges  maar vooral de opkomst van huismerken deed Heinz besluiten naar nieuwe kanalen te zoeken. In een interview met de Financial Times zegt Dave Woodward, president  van Heinz’s UK en Ierland, dat er een heleboel “white space opportunities” zijn en een daar is het tuincentrum er een van. Maar hij ziet ook andere plaatsen waar ze hun producten kunnen verkopen zonder hinder van huismerken. Hij noemt als voorbeeld benzinestations, foodcourts, convenience stores en de interessantste is babykledingwinkels om  zo hun kindervoeding te verkopen.

Het lijkt er op dat merken de laatste tijd antwoorden buiten de supermarkten om proberen te zoeken om de macht van deze te ontwijken. Waar eerst nog het gevecht op schapniveau werd gestreden met (erg snel te kopiëren) productinnovatie of onderscheidende verpakkingen lijken de merken nu naar alternatieven retaillkanalen te zoeken. Zo is er laatst het interessante  e-commerce initiatief met de naam  Alice geïntroduceerd. Dit is een ‘webwinkel’ die de fabrikant direct met de  consument weet te verbinden. Hierdoor  kan de producent niet alleen de klant lagere prijzen dan de supermarkt bieden maar weet het ook eindelijk onder de vaak wurgende voorwaarde van de supermarkt uit te komen. De retailization van merken is dus in volle gang nu maar wachten op de eerste Unilever winkel. 

Voor het hele artikel uit de FT klik hier

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: