Koop meer kwaliteit en minder spullen

6a00d8341c6b5453ef00e54f1fe7668834-640wifoto via http://www.russelldavies.typepad.com

Ik zag recentelijk op het net een zeer inspirerende lezing van sci fi auteur Bruce Sterling. Hij beschrijft hierin de volgende 10 jaar. Deze 10 jaar zullen progressief noch coservatief zijn maar gekenmerkt worden door stagnatie. Zeer interessant maar ik was vooral geboeit door zijn theorie over bezittingen.

We moeten (en gaan hopelijk) volgens hem meer uitgeven aan dingen die ons waardevol zijn. In zijn woorden: ‘We should strive to own things we cherish and use every day.’ Om te vervolgen met ‘The everyday object is the monarch of all objects’. Alles waar we dus niet echt aan gehecht zijn moeten we weg doen en alles waar we niet aan gehecht kunnen raken gewoon niet kopen. Hij noemt het voorbeeld van een bed. Het is volgens hem gek dat mensen daar weinig geld aan uitgeven in verhouding tot tijdelijke modeartikelen. Geef je geld uit aan leefkwaliteit en veelgebruikte objecten is dan ook zij credo.

Zijn gedachtes doen mij aan twee ideeën denken die nauw verwant zijn aan de theorie en ook een directere relatie met retail hebben. Het eerste is het idee wat komt van de strateeg Russell Davies en het heet ‘unproduct’. Wat hij beschrijft als ‘Maximum idea minimum stuff’. Russell denkt dat we moeten zoeken naar een maatschappij met producten van hoge kwaliteit zodat ze langer houdbaar zijn in de breedste zin. In zijn woorden ‘We can get people to re-love the stuff they already have. Or revalue it. The obvious route is to increase the value we put on repairability, on long-life, on the patinas and beauty of age.’

Wat mij direct brengt bij de tweede idee dat komt uit het boek ‘FutureShop’ van Daniel Nissanoff. Hij beschrijft een nieuwe economie waar  ‘Consumer culture is rapidly evolving to allow us to live better, richer lives for less.’ Om dit te bereiken zullen we steeds meer producten tijdelijk bezitten. Dat kan door de vraag naar hoog kwalitatieve (merk)producten die een langere levensduur hebben en hun waarde bewaren waardoor je het makkelijker na gebruik weer kan doorverkopen. Andere oplossing is dure hoge kwaliteitsproducten niet zelf aan te schaffen maar te huren of leasen. Hierdoor bezitten we bijna niets meer maar gebruiken we alleen wanneer het ‘nodig’ is.

De eerste tekenen in retail van de concepten die meer kwaliteit bieden door hele goede producten aan te bieden, die je daardoor tijdelijk of juist heel lang kan bezitten, zijn schaars maar zijn wel in opkomst. Al eerder schreef ik over tijdelijk bezitten hier kan je daar meer over lezen. En een goed voorbeeld van een merk dat het concept unproduct serieus neemt is Howies met hun ‘Hand Me Down’ lijn. Deze kledinglijn van jasjes en tassen zijn ontworpen met het oog om lang te gebruiken. Er zit een 10 jaar garantie label bij en een certificaat wat je overdraagt aan wie je het doorgeeft/verkoopt. Het wachten is op meer initiatieven.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: