Coöperatieve winkels lijken nieuwe lokale trend

Afbeelding 4

De local trend is niet de toegenomen aandacht van de grote jongens aan de lokale gemeenschap of  lokale producten maar het antwoord van de gemeenschap zelf tegen de grote jongens. En dit blijkt maar weer eens uit een bericht van de BBC recentelijk waar de gemeenschap van een klein Brits dorpje de failliete locale buurtsuper zelf heeft heropend.

Maar ook in de VS worden steeds meer cooperatieve winkels geopend. Zo hebben de inwoners van Clark, South Dakota de handen in eengeslagen toen er geen enkele grote retailer er een winkel wilde beginnen. De Clark Hometown Variety Store zoals die is genaamd blijkt een groot succes.

De opkomst van dit soort winkels waar de consumenten direct de eigenaren zijn heeft enkele grote voordelen. Zo begrijpen de eigenaren de vraag  omdat ze er zelf winkelen. Kunnen ze makkelijker locale producten voeren en daarmee de gemeenschap verder steunen.

Ook heeft de gemeenschap er baat bij er te gaan winkelen omdat ze de eigenaar zijn. Verder houdt het de steeds vaker verfoeide ‘verketening’ tegen waardoor kleine dorpsgemeenschappen hun karakter behouden wat door de globalisering steeds belangrijker wordt.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: