Ook 50+ mannen winkelen steeds vaker.

cowboy.art.03Foto via http://www.sapsite.nl 

Veel ontwerp- en reclame bureaus adviseren bedrijven zich meer te richten op de vrouw. Maar zoals ik in eerdere stukjes al heb beschreven veranderd de man en zijn koopgedrag wat vele lijken te vergeten. De vorige stukjes gingen voornamelijk over jonge mannen. Maar  ook de Babyboom man  die veel te besteden heeft blijkt  anders, meer en zonder vrouw te winkelen.

Recentelijk las ik een artikeltje op Marketing Daily over het consumenten gedrag van 50+ mannen in de VS. Ik denk dat de cijfers in Nederland niet veel zullen afwijken. Hierin word beschreven dat uit onderzoek blijkt dat mannen veel minder stress voelen door de  recessie dan vrouwen. Lijkt mij een mooie uitkomst want dat zou kunnen betekenen dat mannen dus meer durven te kopen. (niet onbelangrijk in deze tijd). Ook blijken mannen meer voorkeur te hebben voor A-merken dan huismerken. (Mooie kans voor de grote merken.)

Zelf vond ik de cijfers, waaruit blijkt dat tegenwoordig al 30% van de 50+ mannen de dagelijkse boodschappen voor het gezin doet, een interessante. Dit was 10 jaar geleden nog 20%.  En dat cijfer blijft waarschijnlijk stijgen. Wat niet duidelijk wordt maar wat ik vermoed is dat jonge babyboomers zelfs hoger zullen scoren en oudere minder. Dit zou betekenen dat we deze ontwikkelingen alleen maar serieuzer moeten nemen. Ik hoop dan ook binnenkort iets vaker te horen: ‘He laten we die mannen nou eens niet vergeten!” in plaats van: ‘Het moet wat vrouwelijker…’.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

