De toekomst van de shoppingmall

comic.1400

De Tilburgse bevolking wilt geen shopping mall. Is dat jammer of juist goed? Er zijn heel wat reden te bedenken dat die er wel moet komen en waarschijnlijk net zo veel tegen. Feit is dat Nederland dus nu niet zijn eerste echte shoppingmall krijgt. Maar is de mall wel iets van deze tijd? In de VS wordt er al geruime tijd gediscussieerd over zijn voortbestaan. Verschillende  malls hebben het moeilijk en er word in de VS maandelijks wel een gesloten. Maar ook in Europa heeft de mall het moeilijk. De net geopende super mall in Londen blijkt flink verlies te draaien.

Om als Mall overeind te blijven worden er  voornamelijk in de VS allerlei nieuwe business modellen bedacht. Zo zijn er tegenwoordig in verschillende malls al voor een korte tijd kiosken te huur. Deze vullen dure onbenutte vierkante meters maar maken ook de financiële drempel om in de mall te staan lager. Andere malls organiseren wedstrijden waar nieuwe ondernemers ieder hun winkelconcept in de lege ruimtes mogen uitproberen en de beste ondernemer krijgt een jaar gratis huur van de mall. Met deze initiatieven gaat de aandacht wat meer naar lokale ondernemers en tevens geven ze de mall weer wat dynamiek door constante verandering.

Maar er gaan ook genoeg geluiden op om de mall totaal op de schop te gooien. Recentelijk stond er in  de New York times een artikel over de shopping mall van de toekomst. De auteur Allison Arieff geeft in dit stuk haar commentaar op de vele inzendingen van inaugural Future Image Architecture Competition waar zij jurylid van was. De competitie georganiseerd door ICSC vroeg deze keer de deelnemers hun visie op de toekomst van de shopping mall te geven. Haar verbazing was dat vele visies de huidige maatschappelijkeontwikkelingen volledig negeerde. ROI leken belangrijker dan consumentenbehoefte. Het grote probleem van vele Mall in deze tijd.

Er zaten natuurlijk ook interessante oplossingen bij die inderdaad anders zijn dan de pretpark oplossingen die we veelal kennen. Haar favoriet, gepresenteerd als een comic (ziet er heel goed uit), is  een project van CommArts. Het ontwerpt is geen mall maar toont de ingrediënten voor de toekomstige mall. Volgens hen zal de mall niet alleen verkoop genereren maar ook “grow food, create crafts, manufacture products, generate energy, and provide education.”. Componenten die wellicht vereist zijn om de shopping mall deze eeuw ook bestaansrecht te geven. Wat kunnen we hier in Nederland mee? Misschien kunnen wij ook eens op deze zelfde manier naar onze binnensteden kijken. Meer van de mensen meer verbonden met de omgeving en zijn gemeenschap. Want de nieuwe binnenstad van Almere kan geen voorbeeld zijn.

klik hier voor het artikel

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: