Van car dealer naar car retailer

 

39977465_c01285f02b

Op het on-line magazine van het retail management center wordt aandacht geschonken aan een rapport van de Rabobank over het einde van de autoboulevard. Volgens de mensen van de Rabo gaan de ontwikkelingen voor de branche, die door de crisis zwaar wordt getroffen,  te snel en worden ze van alle kanten voorbij gegaan.

Meerdere redenen worden hiervoor aangedragen. Ze begint met de technologische ontwikkeling die de frequentie van het onderhoud voor de auto verlaagd. Hierdoor wordt er minder geld verdiend in de after sales. Daarnaast worden mensen door het verminderende contact met de locale garage minder loyaal. Maar volgens hen  is de veranderende consument van nog veel meer invloed. Deze heeft door internet zijn ‘jaaggebied’ vergroot en is door dit medium wijzer en prijsbewuster geworden.

Rabo draagt in het rapport ook oplossingen aan. Zo zouden autodealers zich veel meer van elkaar dienen te onderscheiden. Wat betekend dat een goedkope auto moet verkocht worden op een goedkope lokatie in een uitgeklede ruimte in de buurt van Aldi, Lidl of Ikea, en niet in een chique showroom. Exclusieve auto’s zouden beter op exclusieve locatie in de stad verkocht kunnen worden. Vierwiel aangedreven wagens kunnen volgens het rapport goed verkocht worden bij outdoor winkels en gezinswagens bij Prenatal.

Toch vind ik de oplossing om de auto’s voor bepaalde doelgroepen te verkopen, in de buurt van retail waar deze geregeld komt, nog niet echt revolutionair. In het buitenland zijn er in de loop van de tijd al vele interessante initiatieven verschenen waarvan sommige regelrecht door de Rabo lijken te zijn overgenoemen. Zo heb je al jaren de autosupermarkt in Belgie en zitten er in het centrum van London naast het Hilton enkele dure automerken. In het winkelhart van Parijs, Berlijn en Tokyo heb je brand stores van de grote autofabrikanten. Hier kan je het merk en zijn producten ervaren almede een aankoop doen. En volgens mij zijn er ook al warenhuizen geweest die af en toe een  auto verkochten.De laatste tijd wordt er al gedacht aan modemerken die auto’s, welke steeds vaker als fasion item worden gezien, zouden moeten verkopen.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat deze branche in Nederland snel moet veranderen. Dat begint alleen al bij het design van de winkel want er zijn geen troostelozere winkelruimtes, waar je zoveel geld moet uitgeven, als de gemiddelde car dealer. Er mag bij de dealers in Nederland dus wel eens wat meer naar de retail gekeken worden. Want alleen maar er naast gaan zitten zal niet veel helpen.

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: