Toekomst trends die de retail zullen beïnvloeden

1966-shopping-car-paleo-future

Het magazine Businessweek heeft recentelijk een artikel gepubliceerd met de titel 20 Most Important Inventions of the Next 10 Years. Wanneer ik zulke artikeltjes lees probeer ik altijd te bedenken wat deze ontwikkelingen  inhouden voor de retail. Ik zal de ontwikkelingen waarvan ik denk dat ze iets  betekenen op een rijtje zetten en aangeven wat ze voor retail(design) zouden kunnen doen. Daarnaast geef ik bij elk onderwerp ook een aantal links.

3D Printing

De technologie om ruimtelijke objecten te ‘printen’ is een enorme vlucht aan het nemen. Wanneer printers de beloofde hoogwaardige kwaliteit gaan leveren dan kunnen  we ook de eerste 3D print shops of afdelingen in winkels gaan zien. Dit zal in de nabije toekomst kunnen betekenen dat winkels geen aangeboden producten op voorraad hebben. De klant bestelt iets waarna het in de winkel wordt geprint/geproduceerd. Het bestellen kan zowel on- als offline. De winkel die  on line en off line bestaat is verbonden met een community van ontwerpers en kopers. Wanneer de ontwikkeling zover is dat ze hanteerbaar, geavanceerd en betaalbaar wordt zal de producerende consument in de toekomst niet alleen thuis winkelen maar ook produceren. 

http://blog.makezine.com/archive/2007/12/umbra_concept_store_3d_pr.html?CMP=OTC-0D6B48984890store.html

http://www.youtube.com/watch?v=dn5-qugr5Us&eurl

http://www.shapeways.com

http://www.ponoko.com

 

Even Smarter Apps

Onze mobieltjes zullen steeds slimmer worden. Daarmee komen voor deze smart phones onophoudelijk nieuwe toepassingen. Voor de retail sector zien we in die overvloed van applicaties enkele interessante initiatieven. Veel zie ik in het kopen via je mobiel door het scannen van de bar of QR code op een product. Deze applicatie geeft je de mogelijkheid om in de winkel een online platform te raadplegen. Hierop kan je bijvoorbeeld zien waar het product het goedkoopst is en het vervolgens via dezelfde site aan te schaffen. Dit zal de functie van een winkel wel eens radicaal kunnen laten veranderen. Brandstores waar niet de verkoop maar het communiceren van product en merk vooropstaan zullen wellicht een prominentere rol in de winkelstraat gaan innemen. Ook denk ik dat het verrijken van de realiteit door digitale apparaten , augmented reality genaamd, een grote impact op de winkelervaring gaat hebben. Deze technologie maakt het mogelijk om met je mobiel aan je omgeving een extra laag realiteit/communicatie toe te voegen. Producten en winkel zullen hierdoor bijvoorbeeld klant en product specifieker via je mobiel communiceren maar ook meer informatie of entertainment toevoegen.

http://gadgetwise.blogs.nytimes.com/2008/12/23/big-shopping-app-shootout-iphone-vs-g1/

http://video.google.com/videosearch?hl=nl&q=augmented%20reality%20lego&lr=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#

 

Truly “On-Demand” Entertainment

Deze ontwikkeling zal niet direct invloed uitoefenen op retail maar heeft wel degelijk grote impact op de sector. Wanneer de huidige consument door on-demand entertainment via het traditionele broadcast kanaal niet meer bereikt kan worden zal de marketeer andere kanalen aanwenden om zijn merk onder de aandacht te krijgen. Een van die nieuwe kanalen is de winkel volgens het boek ‘Retailization brand survival in the age of retail power’ . Want door zijn dominantie, retail is de grootste sector van de wereld, is de winkel de plek waar de zappende consument niet omheen kan. Dit wil zeggen dat steeds meer merken proberen op een of andere manier via retail hun merk onder de aandacht te brengen. Dat zal kunnen betekenen dat we steeds meer merkwinkels in de winkelstraat gaan zien. Daarnaast zal retail door advertising vaker als kanaal worden ingezet en niet alleen als podium maar ook als instrument worden gebruikt. Huidige voorbeeld is de pop-up winkel die onderdeel is van een grotere campagne. In de winkels zullen productmerken steeds feller strijden om de aandacht van de consument waardoor narrowcasting slimmer zal worden. Er zijn nu al systemen die herkennen van welke geslacht en leeftijd je bent en daar automatisch de content op aanpassen. Griezelig? Ja, maar eindelijk geen reclames van maandverband als ik voor een kiosk naar het tv scherm in het hokje sta te staren.

http://www.businessweek.com/globalbiz/content/sep2008/gb20080922_109810.htm?chan=globalbiz_europe+index+page_top+stories

http://www.youtube.com/watch?v=tJtmhzFFMKU&eurl=http://www.web-jungle.com/2009/02/20/zuji-saving-on-baked-beans-for-better-holidays/

http://www.cscoutjapan.com/en/index.php/digital-signage-nec-eye-flavor-reads-consumers/

 

Smarter Crowdsourcing

Het aanboren van de wisdom of the crowds is al enkele jaren een van de grotere trends. Een flink aantal bedrijven, waaronder ook retailers, zien crowdsourcing als mogelijkheid om contact te houden met de consument, maar ook als kans om aan goedkope arbeid en nieuwe ideeën te komen. Met het bekend raken van dit fenomeen voorzie ik dat  steeds meer bedrijven delen of zelfs een geheel winkelconcept crowdsourcen. In de toekomst zullen we dan ook niet alleen maar op het internet winkels zien functioneren als platforms voor de producerende consumenten. We gaan ook steeds meer brick and mortar concepten zien die met businessmodellen werken welke draaien om de prosumer. In dit model creëert de winkel niet een product of service om deze vervolgens te verkopen aan een publiek, maar creëert het een publiek en verkoopt het aan dat publiek de producten, waarvan het zelf gezegd heeft dat het die producten wil.

http://www.threadless.com/

http://www.cajanavarra.es/en/home.htm

 

Social Media Literacy

Volgens Businesweek zijn er nog genoeg mensen die het fenomeen social media nog niet kennen of gebruiken, maar gaat dit volgens hen in de volgende 10 jaar wel veranderen. Social media is nu vaak louter informatief maar zal steeds meer een toegevoegde waarde zijn. De eerste tekenen hiervan zijn in de retail al gesignaleerd. Social media word door verschillende retailers al ingezet om contact te houden met de consument door ze bijvoorbeeld mee te laten praten over product en service. Die sites zijn vaak  portalen om het merk op een interactieve manier te communiceren. En wanneer steeds meer mensen social media wijs worden lijkt het dus geen slecht idee hier aan te beginnen. Toch zetten de meeste sites het fenomeen nog zeer eendimensionaal in. Veel verder gaan de Social shopping sites waar social networking met retail word gecombineerd. Mensen delen op dit soort consumer to consumer sites hun aankopen verlanglijstjes en tips waarbij er bij sommige zelfs de mogelijkheid is spullen van een winkel of elkaar te kopen. Bestaande retailers zullen steeds vaker proberen op deze sites de aandacht te trekken of beginnen onder hun merk een eigen social shopping site. Veel belovend is de ontwikkeling waar social shopping in de echte wereld wordt gebracht. Zo is er het pashokjes waar de spiegel een foto van je neemt welke je naar vrienden kan sturen om zo je toekomstige aankoop te laten beoordelen. Deze versmelting van real en virtual in social shopping zal naar alle waarschijnlijkheid door toename van mobiele technologie nog veel meer slimme ideeën opleveren.

http://www.2threads.com

http://www.iconnicholson.com/nrf07/

 

Super-High-Speed Internet

 Velen weten wellicht nog dat je over de telefoonlijn moest internetten, wat spreekwoordelijke uren duurde. Hoewel in grote delen van de wereld het internet nog niet echt snel is hebben tegenwoordig steeds meer mensen toegang tot supersnel internet. Met de ontwikkeling van supersnel internet worden de aangeboden sites ook steeds geavanceerder. Het snelle internet maakt reëler uitziende virtuele werelden daarmee ook mogelijk. Deze virtuele werelden zoals Second life waren niet zo lang geleden onder bedrijven enorm hot. In China word er sinds die hype hard gewerkt  aan een 3D Chinese variant van E-bay met de naam Beijing Cyber Recreation District. Het is een vitual reality versie van zijn bekende real life broer Beijing Recreation District. Het uiteindelijke doel van deze virtuele wereld is om van de tussenpersoon af te komen en zo meer marge op de Chinese producten te halen. Veel mensen uit het retail vak zijn sceptisch over dit initiatief. Volgens hen zal deze wereld nooit de bevrediging van de echte wereld kunnen evenaren en daarom nooit een concurrent kunnen worden. Of de virtuele wereld de echte wereld zal verdrijven betwijfel ik ook, maar dat ze niets voorstelt zal ik niet zo snel zeggen. We zullen zeker gaan zien dat beide werelden alsmaar meer met elkaar gaan versmelten. Zo blijkt internet nu al een belangrijk kanaal voor voorkeuze. Wat let je dan nog om in de nabije toekomst eerst virtueel een kijkje in de winkelstraat te nemen voordat je er daadwerkelijk naar toe gaat. Een mooi nieuw project wat hier iets mee doet is van de Engelse media entrepreneur Alex Wrottesley. Hij heeft virtueel de winkelstraten van West End Londen na gebouwd. Hopelijk krijgt hij alle retailers in deze buurt zover om aan dit project deel te nemen. Dan zou dit initiatief in de toekomst nog best wel eens iets veel belovends kunnen worden, en bij success navolging krijgen.

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/retailing/article5404384.ece

http://www.msnbc.msn.com/id/21303241/

 

Ik hoop binnenkort ook de trends op te noemen die ik niet aan de ‘voorspellingen’ van Businessweek kon koppelen. Wordt vervolgd dus.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: