Retail met een grote K

hindest_1-486x328

Damian Hirst, de best verdienende kunstenaar van deze tijd, heeft net zijn tweede winkel in Londen geopend. Worden in de eerste winkel van Hirst alleen zeer prijzige stukken verkocht in zijn tweede shop verkoop hij meer betaalbare ‘kunst’.

Other Criteria, the U.K. artist’s publishing and merchandising company, started the store this week at 14 Hinde Street in the Marylebone district. It sells works including some by Hirst himself ranging from his keyrings at 3.50 pounds ($5) to prints showing pills on mirror glass shelves, from an edition of 125, at 4,000 pounds ($5,800) each.

Volgens Hirst  is de tijd aangebroken dat een zeer grote groep mensen geintresserd is in kunst en dat willen kopen. In zijn eigen woorden:

“I don’t think art has ever been as popular as it is today and Other Criteria aims to sell affordable art of the highest quality to everyone who wants it.”

Ooit begon een groep kunstenaars beelden van de consumptiecultuur in hun kunst te gebruiken. Pop-art was geboren en zo werden er zelfs hele winkels (het mekka van consumeren)  in musea nagebouwd. Nu weet Hirst consumptiegoed zoals T-shirts en sleutelhangers om te toveren tot kunst waarna hij deze in zijn eigen winkel verkoop. De gevleugelde uitspraak ‘Art Imitating Life, life Imitating Art’ schiet mij dan ook direct te binnen. Wat dan ook wat imiteert voor mij wordt hiermee maar weer eens bevestigd dat we nu echt in het retailtijdperk zijn aanbeland. Retailize everyrone!

Wil je ook iets betaalbaars van Hirst kopen dat kan ook via zijn webwinkel met de zelfde naam.

https://www.othercriteria.com

Tags: , , , , , , , , , ,


%d bloggers like this: