Crisis design

afbeelding-12

De ontwerper in Nederland (en in het specifiek de meeste ontwerpbureaus) zijn volgens mij conservatiever dan ze zelf denken. Maar hun ‘veilige’ wereld ligt vanuit verschillende hoeken onder vuur. Nog niet zo lang geleden werden de Nederlandse ontwerpers wakker toen de globalisering, hoewel een beetje laat, ook bij hen doordrong. Begin 2004 schreef ik hier een artikel over in het BNO magazine ‘Vormberichten’.

Het web 2.0 weet de boel alweer een tijdje aardig op te schudden door nieuwe fenomenen als crowd sourcing. Met voorbeelden als het bedrijf Inc spring waar ontwerpers gehele merkidentiteiten kunnen aanbieden. Net iets anders maar ook op het crowd source principe geënt zijn de internetbedrijfjes Crowdspring en Bootb waar iedereen een pitches kan uitschrijven en op kan reageren. En dit zijn ze zeker niet allemaal, er komen er steeds meer bij. Deze initiatieven lanceren geheel nieuwe businessmodellen die traditionele bureaus in de toekomst wellicht niet zullen vervangen maar waar de oude garde wel degelijk mee moet gaan concurreren.

En nu is er de crisis die om nog meer veerkracht en flexibiliteit vraagt. Zo’n 3 jaar geleden bedacht ik een nieuw business model, geïnspireerd op durfkapitaal. Want het leek mij dat de rek in de manier waarop de meeste bureau zaken doen er wel zo’n beetje uit was. Het idee ontstond om je diensten aan startende bedrijven aan te bieden in ruil voor aandeel in het bedrijf bij succes. En dit idee leek in de lucht te hangen want in diezelfde periode bleek het bureau VBAT duidelijk op dezelfde gedachte te zitten. Ik weet niet of ze het ooit hebben doorgevoerd.

Maar de economie ging goed en volgens mij waren nieuwe manieren niet nodig, het geld kwam toch wel binnen. Echter prijzen voor geleverde diensten bleven wel dalen. De crisis blijkt mensen weer wakker te schudden en ik las laatst in een interview met Eugene Bay van VBAT voor de Campaign India  van 09 December, 2008 dat hij het voorgenoemde idee wellicht weer van stal wilt halen.

Ook andere bureaus zijn sinds de crisis weer bezig manieren te zoeken  om opdrachten binnen te halen om al dan niet de crisis te overleven. Een van de leukste is wel  http://www.crisisdesign.nl/   van Grafisch Ontwerpbureau Lava. Hoewel het humoristisch gebracht is vind ik de gedachte om diensten in duidelijke pakketten aan te bieden, waarmee helder word wat de klant krijgt en waarom het ene pakket minder kost dan het andere, een voorbeeld hoe volgens mij binnenkort veel meer bureaus zaken zullen doen.

Wat er ook allemaal bedacht wordt de wereld veranderd in rap tempo en de ontwerpbureaus ontkomen daar niet aan. Lang hebben de bureaus op dezelfde manier kunnen functioneren maar net als hun klanten zullen zij zich moeten voorbereiden op een andere tijd.

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: