Mannen houden van winkelen.

Als man vraag je je soms wel eens af of er in retail-land wel eens wordt gedacht aan de mannen. En dan bedoel ik niet de bankjes naast de vrouwen afdeling. Nee ik heb het over die groeiende groep mannen die hun eigen kleding kopen of de boodschappen doen. Want als retail designer hoor je van je klanten nog steeds het kredo “het moet vrouwlijker!”. Maar een tijdje geleden al las ik in de Intermediar een artikel met de titel ‘Waarom vaders het drukker hebben dan werkende moeders’. In dit artikel werd gesproken over de taakverdeling in het huishouden en wat bleek mannen deden vaker de boodschappen dan de vrouwen. En nu lees ik een Amerikaans artikel over het veranderende koopgedrag van mannen.

Mannen kopen steeds vaker hun kleding zelf, waar 30 jaar geleden zo rond de 70% van de vrouwen nog kleding voor hun man kocht is dat nu nog maar 30%. En dat winkelen doen ze dan niet alleen meer met hun partner maar steeds vaker met vrienden. Iets  wat ooit alleen voorbestemd was aan vrouwen.  Andere cijfers die de marketeers aan het denken moeten zetten zijn dat mannen, zelfs in de huidige crisis, meer willen uitgeven aan kleding dan vrouwen. Het is denk ik dan ook nog een kwestie van tijd dat deze vergeten groep gaat worden aangesproken in toekomstige winkelervaringen.

y1pj_r99tkskw_ofnlrwz6z8cundcemct-4ab7zmymflaxrepku53haowecglsooh5huywzfsyzgcm

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: